قرآن، پیام روشن الهی است که همه انسانها را به راستی و رستگاری دعوت میکند.از صدر اسلام تاکنون، آموزش این پیام جاودانه الهی، از مهمترین اهداف تعلیم و تربیت در میان مسلمانان بوده است.
در کشور ما نیز، به اقتضای جایگاه دین اسلام در فرهنگ مردم ایران و جایگاه ویژه قرآن در اعتقادات دینی، باید آموزش قرآن مورد توجه همگان باشد تا شرایط مساعد برای تحقق اهداف این آموزش فراهم آید.از اینرو، درس قرآن در میان درسهای گوناگون دورههای تحصیلی، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
نگاهی اجمالی به دستاورد آموزش قرآن در کشور ما نشان میدهد که این دستاورد، نه با اهمیت و جایگاه ویژه قرآن در اسلام تناسب دارد و نه با میزان علاقه و اهمیتی که تمام آحاد مردم برای قرآن کریم قایل هستند.
از اینرو به دنبال توصیهها و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در اعتلای آموزش قرآن در آموزش و پرورش، از سال تحصیلی 77-76 تلاشهای نسبتا همه جانبهای در فراهم آوردن زمینههای لازم برای اعتلا و تقویت آموزش قرآن آغاز شد.بدیهی است اهداف آموزش قرآن اولین و مهمترین امری بود که باید مورد بازنگری و ملاحظه کارشناسانه قرار میگرفت تا براساس آن، سایر اجزا و ارکان یک برنامه آموزشی مانند:اصول حاکم بر آموزش قرآن، سازماندهی منطقی محتوا، روشهای مناسب آموزش، تربیت معلم و ارتقای توانایی معلمان قرآن، نظام و شیوههای ارزشیابی، و ویژگیها و تولید مواد آموزشی و کمک آموزشی، تعیین و تدوین شود.